نمای سی

زندگی یک راه مستقیم نیست ... بلکه انتخاب مسیرهای درست از هزاران مسیر مشخص شده

زندگی یک راه مستقیم نیست ... بلکه انتخاب مسیرهای درست از هزاران مسیر مشخص شده

نمای سی

زندگی را با همه ی فراز و نشیبش دوست دارم و هر آنچه در فراز و نشیبش هست را می پذیرم،زیرا در همین کش و قوس هایش شکل می گیرم تا زمانی که ساخته شوم..
میزان مقدر شدن آن بستگی به باور توانایی هایم دارد

مدارس برای کسب علم یا پول

جمعه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۴۰ ب.ظ

مدارس غیردولتی هم نوعی از مراکز مهم آموزشی کشور ما محسوب می‌شود این مدارس اگر کار خود را درست انجام بدهند یکی از بارهای مهم را از دوش آموزش و پرورش برمی¬دارد البته نه این که بار بزرگی را بر دوش والدین¬ها بگذارند آن هم با شهریه‌های بسیار زیادی که هر سال بیشتر و بیشتر می¬شود  مدیر کل مدارس غیردولتی گفته است هم‌اکنون 11 هزار مدرسه غیردولتی در کشور فعالیت می¬کنند که ظاهراً نظارت مسئولان امر کارآمد نبوده، چرا که همه ساله این مسئولان میزان شهریه این مدارس را تایین می¬کنند، اما با این حال که نرخ¬ها تایین می¬شود مدارس پول بیشتری را از نرخ تایین شده دریافت می¬کنند

و زمانی هم که برنامه¬ها و دلایل این شهریه سنگین را بخواهید یک لیست بلند کلاسی را برای شما به نمایش می¬گذارند که دلایل خوبی برای پر شدن جیب مدرسه¬ها است این کلاس¬ها از

کلاس¬های فوق برنامه تشکیل می¬شود از موسیقی ، نقاشی، ورزش، کامپیوتر، زمین بازی، اتاق پزشک، کیف مدرسه، لباس فرم و گرمکن ورزشی (لازم است بگویم لباس فرم برای یکدست بودن دانش¬آموزان است و لباس¬ها را در اختیار دانش¬آموز می¬گیرد) سالن غذاخوری، آزمایشگاه و... که بخشی از موارد این مدرسه¬ها بوده به ازای این کارها پول¬های بسیار زیادی را می¬گیرند

مدارس غیر دولتی معمولا املاک اجاره‌ای و کوچک (که به میزان جمعیت دانش¬آموزان است) فعالیت می‌کنند مشکلات استانداردهای آموزشی از جمله فضای فیزیکی مناسب را ندارند و نسبت به فعالیت¬هایی که دارند باید فضایی را اجاره کنند مشکل دیگری که وجود دارد اجاره‌ای بودن این مدارس است این نگرانی بیشتر والدین بوده و آن¬ها را ناراحت می¬کند به دلیل اینکه جابه¬جایی مکرر این مدارس ممکن است از محل زندگی این خانواده¬ها دور شوند مسائل رفت وآمد بچه¬ها به وجود می¬آید و مسئله مهم¬تر عادت فرزندانشان به مدرسه است  که آخر هم مدرسه را عوض می¬کنند

بعد از اتمام هر سال تحصیلی و شروع تابستان در سال‌های اخیر  بهترین زمان برای این مدارس¬ها بویژه در کلان‌شهر تهران که بیشترین مدارس و بالاترین شهریه‌ها را در خود جای داده است تا آن¬ها را با دلیل-های مختلف وارد رقابت سخت و نفسگیر بین مدارس بلکه برای بیشتر کردن دانش¬آموزان، پیروز میدان شوند.

مثلاً  این مدارس در فصل ثبت‌نام با ترفند¬های مختلفی به تبیین فعالیت‌های خود می‌پردازند و همه¬ی اشخاصی که برای ثبت¬نام و یا حتی برای کسب اطلاعات در این زمینه می¬آیند را دعوت به سمینار¬ها می-کنند تا ریز به ریز فعالیت¬های خود را همراه با حضور متصدیان و مسئولان شرح می¬دهند و بابت مبالغ دریافتی آن¬ها را توجیح می¬کنند  و مسلما این توضیحات تلفنی امکان پذیر نیست حتی برای اطلاعات شخصی، به هرحال در این شرایط ممکن است فردی از نا¬آگاهی به خاطر این مبالغ ناقابل منصرف شود و این قیمت برای فرد «زیاد» جلوه کند.

اینکه این مدارس با حضور خود در صحنه به جذب دانش¬آموزان و نیرو¬های انسانی و دبیر کمک کرده¬اند شکی نیست ، اما واقعاً شهریه‌های قابل توجه که در مقاطع تحصیلی بالاتر مثل متوسطه و پیش دانشگاهی به چیزی بیش از 10میلیون تومان می‌رسد. در ازای کاری که می¬کنند و فضا¬های بیشتری  که باعث  فعالیت¬های دانش¬آموز  ارائه می‌¬کنند و بازدهی که از‌ آن‌ها دیده می‌شود توجیه پذیر است؟

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که دانش¬آموزان در مدرسه فقط در ساعات اولیه توان یادگیری و به اصطلاح بازدهی دارند و و در بقیه ساعت¬ها انرژی اولیه را ندارند، اما در اغلب مدارس غیردولتی برنامه‌ها درسی به گونه‌ای نوشته می¬شود که کلاس‌ها از 7 صبح شروع می‌شود و تا 7 عصر ادامه دارد. طبیعی است که در چنین شرایطی داشتن انتظار بازدهی بی¬فایده است

این مسئله نیز نباید به بوته فراموشی سپرده شود که مادران کارمند در کلانشهرها هیچ چاره¬ایی ندارند جز آن که به واسطه هم ساعات بودن مدارس غیردولتی با ساعات کاری آن‌ها فرزندان خود را در این مدارس ثبت‌نام کنند، در حالی‌که اگر والدین با خود و فرزندانشان به یک تفاهم اخلاقی برسند دیگر نگران این نبودند که به خاطر اینکه فرزندان در خانه تنها نباشند (آن¬ها را در این مدارس ثبت نام کنند) قطعاً آن‌ها حاضر نبودند هزینه‌های قابل توجهی را بابت چیزی بپردازند که دل خوشی از بازدهی آنها ندارند.

اما نمی¬توان خانواده¬هایی را در نظر نگرفت که به امید اینکه بچه¬هایشان همیشه درس خوان باشند و امید این را دارند که همیشه نمره قبولی بگیرندو در مسابقه ناعادلانه کنکور در سال‌های آتی آن‌ها از همین امروز و اول دبستان راهی مدارس¬هایی می¬کنند که پر هزینه و زرق و برق است حتی حاضر هستند که دو برابر کار بکنند و زیر قصط و غرض بروند تا بچه¬های خود در این مدارس درس بخوانند

با این حال می¬رویم پیش یکی از مدیران مدرسه غیر¬دولتی و سئوال¬هایی را بپرسیم با یکی از مدیران مدرسه¬ی غیر دولتی قرار گذاشتم تا با او در رابطه این موضوع صحبت کنم وارد مدرسه شدم این مدرسه دخترانه است در دفتر خانم مدیر نشستم و از او سئوال کردم

این گرانی¬ها چه آسیب¬هایی را برای مدرسه و اولیاء به وجود آورده در مدارس دولتی هم شهریه زیاد می-گیرند؟

اول اینکه مدارس غیر دولتی شهریه دارند اما نه به اندازه غیر¬دولتی

خوب آسیب¬های زیادی وارد می¬کند الان بیشترین مشکل وضیعت اقتصادی اولیای دانش¬آموزان است و هم خرج¬هایی که برای مدرسه داریم درصد بسیاری از پدر و مادرها هستند هنوز شهریه مدرسه را ندادند در مدرسه منتهداد انگشت شماری هستند که  شهریه مدرسه را کامل پرداخت کردند بقیه یا چک دادند یا اینکه ماهانه مقدرای کمی پول می¬دهند و عده¬ی هستند که در 3 مقطعه دبیرستان دارند درس می-خوانند و هنوز شهریه سال¬های گذشته را  پرداخت نکردند و من هم به خاطر پول این¬ها از مدرسه بیرون نکردم پون برای من درس آن¬ها مهم¬تر است . با این گرانی شهریه¬ها و ندادن پول ما را هم نگران کرده است من نمی¬دانم با یک سری از چک¬هایی که دست ما مانده چه کار بکنم بچه¬هایی که در این مدرسه هستند خیلی درس¬خوان و تیز هوش¬اند با هم می¬گم با این حال که من به مشکلات اقتصادی بر می¬خورم دلم نمی¬آید که به خاطر پول آن¬ها را از مدرسه اخراج کنم یا اینکه سال بعد ثبت نام نکنم پیشرفت تحصیلی این¬ها برای من مهم¬تر از پول است ولی خوب بدون پول هم که نمی¬شود مدرسه را اداره کرد من از 3سال پیش تا امسال فقط 13 میلیون چک دارم و هنوز هم پاس نشده و من هم برگشت نزدم  من با اینکه مدرسه غیردولتی دارم ولی به شهریه مدرسه اضافه نکردم ما یک تابلو داریم که مهر و امضاء آموزش و پروش پایین تابلو خورده من تابلو را دیوار مدرسه نسب کردم هر کس برای ثبت نام بیاید من این تابلو را نشان می¬دهم و طبق مقررات آموزش و پرورش از آن¬ها شهریه می¬گیرم با این حال که شهریه اضافه نکردم خیلی از والدین قادر به پرداخت نیستند وای به حال آن زمان که اضافه کنم. و یا مثل مدارس دیگر کلاس¬های دیگر اضافه نکردم

فقط هم به پرداخت شهریه ختم داده نمی¬شود خیلی از دانش¬¬آموزان از راه¬های دور به اینجا می¬آیند یا والدین آن¬ها نگرانی مشکلات و خطرات راه را دارند برای حل این موضوع باید یک سرویس داشته باشند از زمانی که بنزین گران شده است سرویس¬های ما هم گران¬تر پول می¬گیرند برای همین مجبور می¬شوند که بچه¬هایشان را به مدرسه نزدیک¬ محل سکونت خود ببرند یک زمانی مردمانی که سرویس هم کار می-کردند هنوز مدارس شروع نمی¬شد می¬آمدند و التماس ما را می¬کردند ولی الان ما باید دنبال این افراد باشیم من خیلی نگران بیشتر دانش آموزان هستم هم برای مشکل مالی و هم برای رفت و‌آمد بیشتر اوقات بع فکر این می¬افتم که بعضی از دانش آموزانم را خودم به خانه ببرم ولی نمی¬دانم کدام یک از این بچه¬ها مهم¬تر هستند

شما اگر شهریه را اضافه کنید طبق چه چیز¬هایی اضافه می¬کنید؟

پول معلمان کلاس¬های فوق برنامه واز این قبیل اگر بر روی تابلویی که گفتم نگاه کنید می¬بینید که همان قیمتی که برای شهریه زدم همان را برای فوق¬برنامه¬ها می¬گیریم معمولا هم این دبیران پول کلاس¬ها را جلسه¬ایی حساب می¬کنیم

بیشترین و موثر¬ترین مشکل مدارس غیر¬دولتی چیست؟

مجوز دادن زیاد آموزش و پرورش به مدارس غیر¬دولتی

ببنید اگر تعداد مدارس  در سطح شهر زیاد باشد مدیران و مسئولان باید خوب یک جوری دانش آموز جمع¬آوری کند حالا می¬توانند از تبلیغ یا هر نوع دیگر باشد اگر تعداد مدرسه¬ها در یک منطقه زیاد باشد تعداد دانش¬آموزان در آن در مدرسه کمتر می¬شود و خوب اگر مثلا تعداد دانش آموزان من زیاد باشد درصد شهریه ندادن¬ها به حداقل می¬رسد اگر الان من 600 دانش¬آموز داشته باشم 400 نفر آن¬ها والدینشان به سختی پول می¬دهند ولی اگر من 1000 دانش¬آموز داشته باشم 500 نفر آن¬ها توانایی پول شهریه را دارند

نظر شما در رابطه با اینکه در تهران مدارس¬هایی هستند که به غیر از کلاس درسی کلاس¬های دیگر هم برگزار می¬کنند و یا اینکه فضا¬هایی را برای دانش¬آموزان فراهم می¬کنند چیست؟

این خیلی خوب است دانش آموزان فعالیت¬های دیگر انجام دهند من خودم شخصا دوست دارم که این کار را انجام بدهم ولی خوب مبلغ شهریه زیاد می¬شود اگر ارگانی ما را حمایت بکند برای بچه¬ها این¬ها را فراهم بکنیم خیلی هم برای دانش¬آموز خوب است این طور باشد دانش¬آموز هم خسته نمی¬شود با این حال اگر شهریه کمتر و کلاس¬ها بیشتر باشد خیلی بهتر است

شما باید چه مراحلی طی کنید که شهریه اضافه کنید آیا اضافه کردن شهریه حد مرز دارد؟

هر مدرسه اجازه دارد که تا 500 هزار تومان اضافه کنند و باید جلسه اولیاء و مربیان برگزار شود و در این جلسه باید به اولیاء توضیح بدهند که چرا به مبلغ شهریه اضافه می¬شود در جلسه ریز به ریز برنامه را باید توضیح داد

اگر شما پول آب، برق، گاز، و تلفن زیاد¬تر شود چه کار می¬کنید؟ و برای مدارس دولتی چگونه است؟

اگر هم زیاد شود من سر حرفم هستم و اضافه نمی¬کنم ببینید اداره به ما سال پیش گفت شما پول قبوض را پرداخت نکنید و معاف هستید ولی بعد از گذشت مدتی گفتند که برای پرداخت اقدام کنید هنوز کامل مشخص نیست در مدارس دولتی از پرداخت قبوض معاف هستند

تکلیف بچه¬های تیز¬هوش با این گرانی چیست و چه بلایی سرشان می¬آید؟

یا باید از خیر اینکه در مدارس خوب¬تر درس بخوانند بگذرند یا اینکه والدینشان به سختی کار بکنند یا مدیر مدرسه از پول صرف¬نظر کنند

از خانم مدیر خواهش کردم که من را با یک سری از اولیاء آشنا کند تا از آن¬ها سئوال¬هایی بپرسم

با چند نفری صحبت کرد و آن¬ها را به دفتر خود آورد با کمی صحبت در رابطه با فرزندانشان من شروع کردم به سئوال پرسیدن

یک مردی 40 سال در میان ما بود من از آن شروع کردم اسمش علی بود

شما با مشکل شهریه اینجا چه کار می¬کنید؟

فقط من دارم بیشترین زمان کاری¬ام را برای درس خواندن دختر سپری می¬کنم شهریه اینجا زیاد است با این حال که شهریه بهتری دارد دیشب به فکر این بودم که دخترم را سال دیگر به یک مدرسه دیگر ببرم ولی دخترم عاشق معلمان اینجا است بارها گفته من مدیرم را دوست دارم خوب به اینجا عادت کرده در ضمن ارزان¬ترین مدرسه همین جاست جای دیگرگران¬تر است و بیشترین مشکل من راه بین مدرسه تا خانه است خیلی وقت¬ها فرصت نمی¬کنم که دنبالش بیام ولی خوب نمی¬توانم برایش سرویس بگیرم یک زمانی ما درس می¬خواندیم اصلا مسئله پولی نداشتیم اصلا پول نمی¬دادیم ولی الان دختر من ناراحت این است که من دارم به سختی پول در می¬آورم ولی به روی خودم نمی¬آورم

شما نظرات در رابطه با کلاس¬های اضافه شده چیست؟

10 میلیون تومان برای این مسائل خیلی زیاد است اگر کلاس¬های آزاد این¬ها را بخواند بهتر است و کمتر هم پول می¬دهم این خوب است که برگزار می¬شود ولی خوب مگر پدر و مادر¬ها چقدر در¬آمد دارند که این همه پول بدهند حالا خدارو شکر که یکسری از پدر مادر¬ها هر چقدر هم سخت پول مدرسه را فراهم می-کنند ولی خانواده¬هایی که پول مدرسه ندارند باید چه کار کنند خیلی از فرزندان تیز هوش¬اند ولی محروم درس خواندن در این مدرسه¬ها هستند اگر آموزش و پرورش به این مدارس کمک بکنند شهریه هم کمتر می¬شود و راحت¬تر می¬توان پرداخت کرد.

از یکی از خانم¬هایی که حضور داشت پرسیدم برای شما جلسه اولیاء و مربیان برگزار می¬کنند؟و از چه چیز¬هایی صحبت می¬کنند؟ بله،برگزار می¬کنند خیلی هم در آن جلسه صحبت می¬شود از روندکاری و برنامه¬هایی که در یک¬سال انجام می¬دهد مدارسی هم هستند که تا پول مدرسه را پرداخت نکنند از بچه¬ها امتحانات آخر سال را نمی¬گیرند مشکلات مالی را باید با ما حل بکنند نه اینکه به بچه¬های ما بگویند یا آن¬ها را سرزنش کنند شاید هم از لحاظ قانونی نتوانند که این کار را بکنند ولی حتی گفتن این حرف جلوی دانش آموز تاثیر خیلی بدی به همراه دارد

خیلی برایم جالب بود با یکی از دانش¬آموزان صحبت بکنم از آن¬ها خدا¬حافظی کردم و بیرون آمدم در سالن بودم که سمت یکی از دختران دانش¬آموزان رفتم از آن سئوال¬هایی پرسیدم

چند سال است که در این مدرسه درس می¬خوانید؟

3 سال دبیرستان را این¬جا بودم و امسال سال آخر است

در دولتی هم درس خواندید؟

بله

کدام بهتر است؟

خوب غیر دولتی بهتر است من این¬جا را دوست دارم ولی من نگران پدرم هستم برای شهریه البته در این¬جا نسبت به جا¬های دیگر بهتر است ولی خوب باز هم گران است  امیدوارم که اوضاع از این بهتر شود

از مدرسه بیرون آمدم در کنار پیاده¬رو قدم زدم داشتم فکر می¬کردم که الان چند¬تا از بچه¬ها در این شهر به خاطر پول درس نمی¬خوانند یا بعد¬ها امکان دارد کمتر کسی درس بخواند با این همه موارد کسی برای درست کردن این مشکلات اقدامی می¬کند یادم است که در دوران دبستان یک انشایی داشتیم که در رابطه علم بهتر است یا ثروت آن موقع کودک بودیم و برای خود شیرینی و نمره خوب گرفتن در نوشته-هایم می¬گفتیم علم و معلم هم به ما 20 می¬داد الان که بزرگ شدیم بهتر است بگم ثروت بهتر است چون اگر پول نداشته باشیم نمی¬توانیم درس بخوانیم و نگران این هستم که ای کاش می¬توانستم الان این انشاء را می¬نوشتم و در همان مدرسه دوران کودکی با همان معلم و همان دانش آموزان می¬خواندم


  • ۹۲/۰۲/۲۷
  • محمد امین آزادگان

نظرات  (۲)

سلام وبت خیلی خوبه به منم سربزن
پاسخ:
مرسی با افتخار لینک می شوید ممنون که سر زدید
سلام اپم دوست عزیز منتظر حظور گرمت هستم
پاسخ:
مرسی ممنون از حضور  شما
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی