نمای سی

زندگی یک راه مستقیم نیست ... بلکه انتخاب مسیرهای درست از هزاران مسیر مشخص شده

زندگی یک راه مستقیم نیست ... بلکه انتخاب مسیرهای درست از هزاران مسیر مشخص شده

نمای سی

زندگی را با همه ی فراز و نشیبش دوست دارم و هر آنچه در فراز و نشیبش هست را می پذیرم،زیرا در همین کش و قوس هایش شکل می گیرم تا زمانی که ساخته شوم..
میزان مقدر شدن آن بستگی به باور توانایی هایم دارد

می چرخم در هوا و از مشکلات دور هستم

يكشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۱، ۱۱:۴۳ ب.ظ
این روزها در پارک‌ها، گروهی از جوانان را می‌توان دید که دور هم جمع شده‌ و تلاش می‌کنند رفتارشان را با دیگران متفاوت نشان دهند؛ به همین دلیل نوع پوشش، رفتار، آرایش سر و صورت و حتی ادبیاتی که استفاده می‌کنند با بقیه متفاوت است. زیاد نمی‌خواهند با مردم دیگر دم‌خور شوند، البته افراد دیگر هم تمایلی به نزدیکی به آن‌ها ندارند، به‌گونه‌ای با آن‌ها رفتار می‌شود که گویی بیماری واگیرداری داشته و در نقطه‌ای از پارک ایستاده‌اند، با آن‌ها رفتار می‌شود. خیلی از افراد سن بالا از کنارشان که رد می‌شوند به نشانه تاسف سری تکان می‌دهند یا شروع می‌کنند به نصیحت کردن. این گروه از جوانان امروزی به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار در این دنیا نیستند یا زندگی برایشان ارزشی ندارد، دقیق‌تر که نگاه کنی حال طبیعی ندارند، چون از مواد محرک استفاده می‌کنند. دقیق‌تر که نگاه می‌کنم، در میان گروه بچه‌های پارک یک نفر به نظر آشنا می‌رسد، نزدیک‌تر که می‌شوم، امیر را در میان آن‌ها شناختم، برایم جالب بود که چرا این کار را می‌کند، به همین دلیل صدایش کردم تا با هم صحبت کنیم.
مصرف مواد محرک که این روزها در حال افزایش است، یکی از آسیب‌های شدیدی است که جوامع بشری با آن دست به گریبانند. فردی که به استفاده از این مواد گرایش می‌یابد، به خاطر وضعیت و رفتاری که از خود نشان می‌دهد، با دیگر افراد جامعه متفاوت است.

‌از امیر می‌پرسم چی مصرف می‌کنی؟
پنیر (حشیش)
‌ چرا؟
خیلی جوابه (یعنی خیلی به من مزه می‌دهد) البته چیز‌های دیگر مثل گل (ماری جوانا) ماشروم و علف هم مصرف می‌کنم. از شیشه خوشم نمی‌آید چون بعد از یک مدت شخصیت تو در خیابان معنایی ندارد وقتی مصرف می‌کنم دو دقیقه بعد مریخ هستم و بعد از چهار ساعت به زمین بر‌می‌گردم تو خلصه‌ای قرار می‌گیرم که هیچ چیز نمی‌فهمم، آزاد در هوا می‌چرخم، دیگر از مشکلات دورم، آدم‌ها رو نمی‌بینم، با هیچ‌کس کاری ندارم، بدنت می‌لرزه، زبونت کویر می‌شود، قفلی می‌زنی (منظور از کویر خشک شدن آب دهان و قفلی خیره شدن خیلی زیاد به چیزی) و زمانی بیشتر مزه می‌دهد که با عده‌ای مصرف کنید چون هر کدام به نوعی چت می‌کنند (منظور آن هرکس به یک نوعی توهم می‌زند) یکی فاز خنده می‌گیرد، دیگری فاز گریه و یکی دیگر لش می‌کند و بعضی‌ هم فقط آهنگ گوش می‌دهد (منظور از فاز گریه و لش کردن و چت توهم خسته شدن و خواب‌آلودگی و فاز خنده هم جذاب بودن همه چیز برای کسی است که مصرف می‌کند).
‌ چرا آینده خود را به خاطر مصرف این مواد به خطر می‌اندازی؟
خوب ما بیکاریم تفریح هم نداریم درسم که بعضی‌ها کنار گذاشتند و خیلی‌ها هم تمام کردند. در خانه هم که بمانم پدرم می‌خواهد نصیحت کند و مادرم هم نفرین می‌کند و جلوی آن‌ها هم که نمی‌توانم مصرف کنم. دوستانم زنگ می‌زنند از ساعت دو ظهر به پارک می‌رویم تا دو و سه شب و این اتفاق هر روز تکرار می‌شود و هیچ چیز را با این عوض نمی‌کنم. در روز 13 رول می‌کشم که اصلا در زمین نباشم و این‌که بعد مصرف صدای آدم‌ها و بازی بچه‌ها صدای بوق ماشین‌ها را هم نمی‌شنوید همه چیز آروم و بی‌سر و صدا خیلی خوب است.
‌ پدر و مادرت تا الان جلویت ایستاده‌اند و ترکت داده‌اند؟
اول این‌که من معتاد نیستم مشکل من با پدرم این است که می‌گوید من معتادم چند بار من را به کمپ بردند ولی من فرار کردم به پدرم گفتم که بیا یک‌بار این کار را بکنید بعد نظر بدهید تا از این مصرف نکنید نمی‌فهمید که چه چیزی‌ می‌گویم و این‌که این مواد نه خماری دارد، نه بدن درد، نه نشئگی. البته باید جنبه داشته باشید و جلوی خودت را بگیری. من که فکر نمی‌کنم هیچ وقت از این کارم خسته ‌شوم.
‌ تا حالا مشکلی با پلیس نداشته‌ای؟
اوایل چرا ولی خوب محکوم نشدم چون جنس را سریع قلاف کردم (منظور سریع از بین بردن) ولی الان دیگر کار خود را بلد هستم و قبل هم گفتم اگه جلوی خودت را بگیری کسی متوجه نمی‌شود که تو چت کردی و پلیس دیگر نمی‌تواند تو را بگیرد و تجربه هم بسیار مهم است.
‌ از دوستانی که‌ داری کسی را دیده‌ای که بعد از مصرف برایش مشکل ایجاد شود؟
آره، خیلی شده که اور دوز کردند و خوب راه‌هایی هم برای نجات وجود دارد، اما بعضی مواقع کار از کار می‌گذرد. خوب یادم است که شمال رفته بودیم و دوستم بدنش بعد مصرف لرزید و قادر به صحبت کردن نبود کره کرده بود (معنی کره این است که بعد از مصرف آب بدن کشید‌ه می‌شود و آن‌قدر کم است که فرد نمی‌تواند دیگر صحبت کند) و قالب کامل کره را به خورد او دادیم، اگر کمی دیر می‌رسیدیم، مرده بود. این هم بگویم که اولین بار اگر مصرف کنید ترس دارید فکر می‌کنید که همیشه این‌طور می‌مانید ولی بعد از چند بار مصرف دوزتان بالا می‌رود و عادت می‌کنید مگر این‌که زیاد و بالاتر از حدتان مصرف کنید.
‌ آهنگ‌هایی که گوش می‌کنید، متفاوت است، بیشتر به چه موسیقی گرایش داری؟
متالیکا، رپ، امپایرویم و از این قبیل.
‌چرا این آهنگ‌ها را گوش می‌دهید؟
خب وقتی این‌ها را گوش می‌دهید چند تا ساز دارند هم‌نوازی می‌کنند و زمانی هم که چت هستید همزمان با گوش کردن هد زدن مزه می‌دهد (هد زدن یعنی مکرر کله را تکان می‌دهند) و خیلی چیزها را می‌شنوید.
بعد از کمی صحبت نگاهم به یکی از دوستان امیر افتاد و ظاهر و رفتارش برایم خیلی جالب بود، از امیر خواستم که با او هم صحبت کنیم و پس از کمی خوش و بش بالاخره صحبت کرد.
‌از او می‌پرسم که چه چیز‌هایی باعث شد که این کار را انجام دهید و درگیر این مواد بشوی؟
از 13 سالگی شاملو خواندم و کتاب هم که بوف کور رو حفظم و چیز‌های دیگر خواندم و زمانی که مدرسه رفتم کارهای هم‌کلاسی‌هایم برایم مسخره بود با هیچ‌کس صحبت نمی‌کردم. آدم سرکشی بوده و هستم و نیاز به تفریح دارم و الان هم دوست دارم جایی باشم که هیچ‌کس نباشد عاشق تاریکی و موسیقی هستم و خاص بودن را دوست دارم همیشه طوری هستم که دیگران نیستند و تصمیم گرفتم که دیوانه باشم در هوا بچرخم و هیچ‌کس نباشد و به چیزهایی فکر کنم که هیچ‌کس فکر نکند و کارهایی که مردم می‌کنند برایم مسخره و بچه‌گانه است و به خاطر همین یا پارک می‌آیم یا به کافه می‌روم همیشه هم چت هستم و هیچ وقت حالت عادی ندارم. البته چت بودن من حالت عادی است و این را هم شروع خوشبختی می‌دانم. از این راه به خیلی چیز‌ها رسیدم مثلا قبل امتحان می‌کشم و بعد به سر جلسه می‌روم و در هنر هم بعد از کشیدن به اکسپرسیون یک نقاشی پی می‌برم (اکسپرسیون معنی بیان حالت است) و این جذاب است. حداقل برای من که خوب است.
‌ معمولا از چه چیزهایی استفاده می‌کنی؟
من بیشتر ماری‌جوانا می‌کشم چون از طبیعت می‌آید و طبیعت را دوست دارم.
‌ از کجا این‌ها را می‌خرید؟
خودم در خانه پرورش داده و خشک می‌کنم.
‌پدر و مادرت می‌دانند و اعتراضی نمی‌کنند؟
خب معمولا اوایل بحث و دعوا زیاد می‌کردیم ولی بعد تصمیم گرفتم که خودم را از خانواده جدا کردم تا کسی با من کاری نداشته باشد. الان با پدرم هم کمتر صحبت می‌کنم.
‌ چرا شاد بودن و راه‌های رسیدن به خوشبختی را در جاهای دیگر پیدا نمی‌کنی؟
من کار و جایی برای تفریح ندارم و درس هم که دارم، کم و زیاد می‌خوانم و قبلا گفتم چیزی که می‌خواستم را در این راه پیدا کردم.
‌ با ماموران چه کار می‌کنی؟
خب اوایل در خانه این کار را می‌کردم ولی بعد از یک مدت یاد گرفتم که در خیابان چه کار کنم که پلیس نفهمد و خوب مثل سیگار در دست می‌گیرم و می‌کشم و اگر بوی آن به کسی نخورد متوجه نمی‌شود که دارم چی کار می‌کنم.
‌ از چه موزیک‌هایی خوشت می‌آید؟
من از رپ و متالیکا چیزی که زمانی چت هستم به فازم بخورد. وقتی از این مواد مصرف می‌کنید تنها چیزی که مزه می‌دهد متالیکا است و این‌که چند تا ساز دارند همنوازی می‌کنند بعد از مصرف شما صدایی که دو تا خیابان بالاتر را هم می‌شنوید و زمانی که این موزیک شلوغ را می‌شنوید صداهایی را که شما نمی‌شنوید را من می‌شنوم.
‌ به نظر خودت تاثیر بد این مواد چیست؟
خب شما تصور کنید هر چیزی که زیاد مصرف بشود تاثیر بد دارد. اگر دو لیتر آب بخورید دل درد می‌گیرید و این جنس عوامل بد بسیار به همراه دارد چون سلول‌های خاکستریتان بر اثر سرعت زیاد از بین می‌رود و برای این‌که دوباره به حالت عادی برگردید دوباره باید بکشید و بر اثر همین زیاد کشیدن رد می‌دهید (منظور از رد در صورت کشیدن و نکشیدن در هر صورت غیرعادی هستید) و آسیب زیادی دارد ولی اگر مواظب باشید آسیب کمتری وارد می‌کند و تا جایی که می‌توانید باید کم مصرف کنید.
‌ سرعت عمل چقدر بالا می‌رود؟
همان‌طور که گفتم بعد از کشیدن سرعت سلول‌های خاکستری بالا می‌رود و بعد از پایین آمدن ‌هزار عدد از این‌ها از بین می‌رود و طبیعی است که اگر از بین برود بدن هم سرعتش پایین می‌آید و دستور کار برای بدن هم ضعیف می‌شود و زمانی هم خوب کار می‌کند که مصرف کنید. من فکر می‌کنم که بیشتر دانشمندان و کسانی که کار بزرگی انجام می‌دهند از این مواد استفاده می‌کردند و بعد تحقیق خود را انجام می‌دادند و به نتایج می‌رسیدند وگرنه چه جوری این کار را انجام می‌دادند یا این‌که اگر پسری از این مواد مصرف می‌کند زودتر هم ریش صورت در می‌آورد و دلیل آن هم به خاطر سرعت زیاد سلول‌های خاکستری است.
‌ فقط پسر‌ها هستند که از این مواد استفاده می‌کنند؟
نه خب دخترها هم هستند. در دخترها هم تعداد زیادی هستند که از این مواد استفاده می‌کنند. دوست‌هایی هم هستند که پیش من می‌آیند و از من می‌گیرند. حتی بعضی مواقع با هم می‌کشیم زمانی هم که می‌کشند به این عنوان که به خودشان نیرو دادند دیگران را هم تشویق می‌کنند و چون دخترها احساسات زیادتری نسبت به پسرها دارند بعد از یک مدت مصرف آسیب روحی بیشتری به آن‌ها وارد شده و نمی‌توانند در خیابان مصرف کنند، باید در خانه یا یک جایی که در میان مردم و پلیس نباشند و زودتر به این مواد عادت می‌کنند و در ظاهر آن‌ها زود مشخص می‌شود و با خانواده هم به مشکل بر می‌خورند و اگر هم پدر آن‌ها متوجه بشوند خوب دختر‌ها نمی‌توانند مثل ما در خیابان یا در پارک باشند مخصوصا شب‌ها به خاطر همین یا دوستان مجرد باید داشته باشند به خانه آن‌ها بروند یا این‌که دختر فراری باشند که اگر این‌طور باشد دست ماموران پلیس می‌افتند. به خاطر همین من توصیه می‌کنم که دخترها این مواد را مصرف نکنند. به خاطر این‌که زود از بین می‌روند و این‌که جای مناسب برای این کار کم است. در سال‌های ابتدایی ورود مواد محرک به کشور بسیاری از جوانان کشور به علت عدم آگاهی، فریب تبلیغات غلط از جمله لاغری، افزایش تمرکز و قدرت جسمانی را خوردند و به سمت مصرف این مواد کشیده شدند. از این رو باید آگاهی‌‌بخشی جامعه به صورت اجتماع‌محور و با هدف پیشگیری از آسیب‌ها صورت بگیرد و حتی در محلات و مناطق و انجمن‌های مردم‌نهاد نیز در این زمینه پیش‌قدم شوند و سازمان‌های دولتی را در بحث پیشگیری از آسیب‌ها به‌ویژه اعتیاد یاری کنند. باید تاکید کرد، تحقیقات انجام شده اثبات می‌کند که مصرف موادمخدر و محرک جهت افزایش تمرکز برای یادگیری بهتر هیچ نتیجه‌ای مثبتی نداشته است و علاوه بر ناکامی دانشجوی مصرف‌کننده در عرصه تحصیل منجر به افول و نابودی زندگی خود شخص می‌شود.
باید در نظر داشت که اعتیاد یک آسیب اجتماعی است و گرایش نسل جوان به مواد محرک از نظر اجتماعی و سیاسی به نوعی هدف‌گذاری شده است که اگر همه‌ مردم و دستگاه‌های مرتبط با این موضوع جهت مقابله با این آسیب دست به کار نشوند قطعا سازمان بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند موفق عمل کند. باید آگاهی‌سازی جامعه به صورت وسیع و به صورت جامع اطلاع‌رسانی صورت بگیرد لذا دستگاه‌های متفاوت از جمله وزارت آموزش‌وپرورش، آموزش عالی، وزارت بهداشت، شورا‌ها و هم چنین انجمن‌های مردم‌نهاد باید همکاری‌های لازم را داشته باشند.
چندی پیش طه طاهری دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: کشت و تولید موادمخدر، تشدید توزیع مواد محرک و روان‌گردان و از همه تاسف‌بار‌تر رشد شتابان مصرف است و لذا باید به ظرفیت‌های منطقه‌ برای مبارزه با موادمخدر توجه جدی کرد.
به موازات پیشرفت جوامع در عصر کنونی در عرصه‌های مختلف علمی، تکنولوژی و ارتباطات، بشریت با چالش‌های تازه‌ای از جمله تشدید استرس، اضطراب، فشارهای عصبی و ... روبه‌رو شده است. در کنار این مسائل وجود باندهای مافیایی تولید و توزیع موادمخدر و محرک‌زای شیمیایی دست‌ساز، شاهد بروز و شیوع حدود 2هزار گونه از انواع مواد صنعتی و شیمیایی از جنس محرک‌ها و توهم‌زا در سطح کشورهای مختلف، هستیم به‌طوری‌که گفته می‌شود حداقل ۴۲‌میلیون نفر از آحاد جامعه جهانی متأسفانه گرفتار سوء مصرف مواد آمفتامین، متاآمفتامین و اکستاسی شده‌اند.
روند رو به رشد و تغییر الگوی مصرف از مواد طبیعی (افیونی) به مواد صنعتی و شیمیایی در کشورهای جهان، زنگ خطری برای گروه‌های در معرض خطر به‌ویژه جوانان و نوجوانان است. متاسفانه به دلایل مختلف این خطر برای کشورهای در حال توسعه و ‌گذار گسترده‌تر از کشورهای پیشرفته است. جوان بودن جمعیت کشور ما، مسئله بیکاری و نوسانات اقتصادی در کنار آسیب‌های اجتماعی دیگر شرایطی را فراهم آورده است که جوانان و نوجوانان ما بیشتر در معرض خطر قرار گیرند. وجود برخی از باورهای غلط نیز در مورد مصرف مواد محرک‌زای شیمیایی وجود دارد که متاسفانه مشوق گسترش مصرف این مواد بوده و هستند. به اعتقاد ما، در هر برنامه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مخصوصا در مورد مواد محرک‌زای شیمیایی، اولویت برنامه‌ها با زدودن باورهای غلط و دادن آگاهی در این زمینه به عموم مردم است.
باورهای شایع و غلط در مورد مصرف مواد توهم‌زای شیمیایی را می‌توان در دسته‌های ذیل معرفی کرد:
‌ اعتیادآور نبودن مواد صنعتی و شیمیایی
عده‌ای از جوانان به علت عدم اطلاع از مضرات و پیامدهای مواد صنعتی و نادیده‌ انگاشتن عوارض آن دچار باورهای غلط شده به طوری‌که تصور می‌کنند مصرف تفریحی و تجربه یک‌بار مصرف سبب کسب لذت، تفریح و خوشگذرانی شده و سبب اعتیاد نخواهد شد. غافل از آن‌که بسیاری از معتادان مصرف‌کننده مواد صنعتی با همین انگیزه اقدام به مصرف کرده و یک‌بار مصرف سبب ایجاد تمایل و احساس مثبت برای ادامه مصرف در آنان شده که موجبات وابستگی روانی به این‌گونه مواد را در آنان فراهم کرده است. پژوهش‌ها نشان داده که افراد برای رسیدن به احساس لذت اولیه ناشی از مصرف مواد صنعتی باید به مقدار مصرف خود افزون کنند که این امر سبب وابستگی و اعتیاد آنان خواهد شد.
‌ پایین بودن آسیب‌های ناشی از مصرف مواد صنعتی و شیمیایی
تبلیغات سوء در جهان حکایت از این موضوع دارد که آسیب‌های ناشی از مصرف مواد صنعتی و شیمیایی به میزان قابل ملاحظه‌ای کمتر از انواع موادمخدر طبیعی (افیونی) ‌است و مصرف مواد شیمیایی خطری برای سلامتی افراد ندارد. پژوهش‌ها نشان داده است که آثار سوء ناشی از مصرف مواد صنعتی و شیمیایی به مراتب بالاتر از آثار موادمخدر طبیعی بوده و بروز خسارت‌های شدید روانی در ابعاد مختلف خط بطلان بر این تبلیغات دروغین کشیده است.
عده‌ای به علت باورهای غلط بر این باورند که مصرف مواد صنعتی سبب احساس شعف و شادمانی و انرژی مضاعف خواهد شد. باید یادآور شد که مصرف مواد صنعتی سبب ایجاد توهم در ذهن و بروز لطمه به سیستم اعصاب مرکزی مغز خواهد شد. بنابراین بیمار مغزی نمی‌تواند با احساس شعف و شادی روبه‌رو شود.
‌ افزایش قوای جنسی ناشی از مصرف مواد صنعتی و شیمیایی
تبلیغات گسترده‌ای در جامعه دلالت بر این موضوع دارد که مصرف مواد صنعتی سبب افزایش قوای جنسی خواهد شد. نتایج بررسی‌های صورت پذیرفته حکایت از این واقعیت دارد که در دراز مدت همزمان با وابستگی روانی به مواد صنعتی، میل جنسی در میان مصرف‌کنندگان این مواد کاهش می‌یابد و حتی سبب تضعیف قوای جنسی خواهد شد.
‌ آرامش، افزایش تمرکز و خلاقیت ناشی از مصرف مواد صنعتی و شیمیایی
دسته‌ای از مصرف‌کنندگان مواد صنعتی و شیمیایی اظهار می‌دارند که مصرف مواد صنعتی سبب افزایش (مصنوعی) هوشیاری، خلاقیت، بهبود کارآیی خواهد شد. باید یادآور شد که مصرف این‌گونه مواد و بروز وابستگی‌های روحی و روانی برای مصارف مجدد، سبب روان‌پریشی (جنون) و آشفتگی‌های ذهنی در مصرف‌کنندگان شده است. هرچه هست مصرف موادمخدر و روان‌گردان به شکل افسارگسیخته در جامعه امروز ایران در حال افزایش است و باید هرچه سریع‌تر فکری برای آن کرد.
  • ۹۱/۱۲/۱۳
  • محمد امین آزادگان

نظرات  (۶)

چشم اینسری ایشالا....

نگران نباش

نمی شود دوستت نداشت … !

لجم هم بگیرد از دستت …

دفترچه خاطراتم

پر از فحش های عاشقانه میشود …

جالب بود،تا یه قسمتایی رو خوندم ایشالا بقیشو فردا میخونم.ولی امیدوارم بشه کمکی بهشون کرد که بتونن خودشونو پیدا کنن و مثل ادم های معمولی جامعه بشن.

خیلی باحال بود!

ازت متشکرم که تو این راه تلاش می کنی...

ایشالا که موفق شی...

اگه می تونی راجع به دوس دختر و دوس پسر داشتنم مطلب بزار!!

فقط اگه اینجوری مستند باشه خیلی خوب میشه...

پاسخ:
حتما اگه شد 

ایرانی ها دیگه ایرانی های قدیم نیستند شدن نصف اروپایی نصف عربی تو فرهنگ جامعه ی ما مواد کشیدن عادی شده اما اگه کسی بر طرف موسیقی حرام است حرام حرام......

پاسخ:
بله دیگه عادت و عرف اجتمایی همین دیگه چیزی که افرادهای گذشته به هم دیگه یاد می دادند    
و بر من و تو اجبار می کنند چون نمی خوان باور کنند که خرافه ای هستند 
salam
aghe ba tabadole link movafeghi khabar bede.

mamnoon
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی